Cushman: een icoon in de wereld van tweewielers

©scooterworld.be - FL - Cushman1958-65
©scooterworld.be - RR - Cushman1958-65

Cushman scooters zijn iconische Amerikaanse tweewielers die innovatie en veelzijdigheid combineerden. Van militaire voertuigen tot civiele modellen, ze blijven een geliefd symbool van naoorlogse mobiliteit en vakmanschap.

Cushman

Verenigde Staten

1958-65

Innovatie en geschiedenis van een Amerikaans iconisch merk

Cushman scooters hebben een bijzondere plek in de geschiedenis van tweewielers, dankzij hun veelzijdige ontwerpen en invloedrijke rol in de naoorlogse transportmarkt. Van militaire voertuigen tot civiele scooters en zelfs motorfietsachtige modellen, Cushman wist steeds te innoveren en zich aan te passen aan veranderende markten.

De legendarische Cushman Model 53 Airborne

De Cushman Model 53 Airborne werd speciaal ontwikkeld voor het Amerikaanse leger. Gebaseerd op het Model 34, was deze robuuste scooter voorzien van een parachutehaak achter de benzinetank en een stuur dat als bevestigingspunt diende. Hoewel geïnspireerd door de Britse Welbike en Italiaanse Volugrafo vouwscooters, was de Cushman 53 geen vouwscooter en woog hij aanzienlijk meer—116 kilo tegenover de 32 kilo van de Welbike. Dit model markeerde het moment waarop Cushman de naam “Auto-Glide” liet vallen en volledig op eigen merkimago inzette.

Van Serie 5 naar Serie 7: de evolutie van Cushman scooters

Vanaf 1944 stopte Cushman met de naam “Auto-Glide” en introduceerde de Serie 5. Naast militaire toepassingen werden civiele modellen geïntroduceerd, zoals de Model 53A Airborne met voorvering en verlichting. Andere opmerkelijke modellen waren de Model 52 met een centrifugaalkoppeling en de Model 54 met een platenkoppeling en twee versnellingen. De productie werd gekenmerkt door innovatie, zoals het Model 59 Ice Cream Chassis, ontworpen voor ijsverkoop, en de kort geproduceerde Model 54B, die een brug sloeg tussen oude en nieuwe ontwerpen.

In de jaren ’50 verschenen de Serie 6 en Serie 7, waarin het ontwerp en de techniek verder verfijnd werden. Modellen zoals de 711 Highlander en 722 Pacemaker boden meer comfort en kracht, terwijl de 725 Road King zelfs twee versnellingen had. Met de introductie van fiberglas voor carrosseriedelen en verbeterde warmteafvoer in 1959 bleef Cushman technologisch vooruitstrevend.

Cushman Super Eagle: een klassieker met karakter

Een van de meest opvallende modellen was de Super Eagle. Met zijn klassieke motorfietslook, dubbele spiegels, uitlaten en zijkoffers leek deze scooter meer op een Harley-Davidson of Indian. Speciaal ontworpen voor de Shriners, een liefdadigheidsorganisatie, werd de Super Eagle een van de succesvolste modellen van Cushman.

Cushman nnder nieuw leiderschap

In 1957 verkocht de familie Ammon het bedrijf aan de Outboard Marine Company, bekend van de Johnson- en Evinrude-buitenboordmotoren. Hoewel Robert en William Ammon nog enkele jaren de leiding behielden, ging Cushman verder onder nieuwe managementstructuren en richtte zich op nog diversere markten, waaronder terreinvoertuigen zoals de Trailster.

Een tijdloze legacy

Cushman scooters blijven geliefd bij verzamelaars en liefhebbers van vintage voertuigen. Met hun unieke mix van robuustheid, innovatie en stijl vormen ze een belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Amerikaanse tweewielers. Of het nu om een militaire Airborne-scooter of een luxueuze Super Eagle gaat, Cushman staat synoniem voor kwaliteit en karakter.