Unibus scooter: het eerste geavanceerde twee-wielerontwerp van 1920

©scooterworld.be – FR+HF – Unibus1920
©scooterworld.be – RL – Unibus1920

De Unibus scooter uit 1920, gebouwd door Gloster Aircraft Company, gepromoot als de auto op twee wielen.

Unibus

Verenigd Koninkrijk

1920

De Unibus was een scooter ontworpen door Harold Boultbee, gebouwd door de Gloster Aircraft Company en geproduceerd van 1920 tot 1922. Deze machine was een van de beste en meest geavanceerde ontwerpen uit die tijd en had, in tegenstelling tot de meeste andere zoals Scootamota en Autoped, een modern gestileerde behuizing en een vlakke vloer achter het beenschild. Het frame was een kanaalprofiel met een bladveerophangingssysteem voor beide 16-inch wielen. Het had een enkele cilinder van 269 cc, tweetakt luchtgekoelde motor, gemonteerd net achter de balhoofdbuis, met de krukas op de as van de machine. Een tweesnelheidversnellingsbak met een cardanas die naar een onderliggende wormwiel aan het achterwiel liep. Het werd gepromoot als de auto op twee wielen en werd op de markt gebracht voor 100 pond, een heel jaarsalaris voor de meeste werkende mensen, en trok daardoor niet veel bestellingen. Dit was jammer, want het motorblad van juni 1920 zei: “Vanuit welk standpunt het ook bekeken wordt, het is vanaf het begin tot het eind een staaltje van vakmanschap.” Het ontwerp markeert een nieuw tijdperk in de vooruitgang van de tweewieler. De poging van Gloster om zich te diversifiëren van militaire vliegtuigen leek zelfs op een Vespa, met een starthandvat op het dashboard. Geperste aluminium panelen bedekten de mechanische onderdelen en het stalen frame had een compartiment voor pakketjes onder de zitting. Hoewel de Unibus een geavanceerd ontwerp was, bleek het te duur voor de markt en had het een kort leven. Slechts ongeveer 100 stuks werden gebouwd waarvan nog slechts 4 exemplaren wereldwijd bekend. Aldus blijft de Unibus een zeldzaam verzamelobject en de heilige graal voor de scooterverzamelaars.