Bond: het Britse merk achter minicars en scooters
Bond was een Brits merk dat compacte auto's en scooters produceerde. Bekend om innovatie en stijl, combineerde Bond functionaliteit met design, maar kon niet concurreren met Italiaanse rivalen.
Bond
U.K.
1960
Het Britse merk dat auto’s en scooters combineerde
Bond is een historisch Brits merk dat vooral bekend staat om zijn compacte auto’s en stijlvolle scooters. Het verhaal van Bond begint bij Sharp’s Commercials Ltd. in Preston, een bedrijf dat naam maakte met de Bond Minicars—kleine auto’s die motorrijders aantrokken vanwege hun eenvoud, lage kosten, en het feit dat ze met een motorrijbewijs gereden mochten worden.
Een verbintenis met innovatie
De naam “Bond” verwijst naar Lawrie Bond, een visionaire ontwerper die in 1948 het eerste ontwerp van de Minicar aan Sharp’s verkocht. Hij bleef betrokken bij het bedrijf als adviseur en ontwerper, terwijl hij tegelijkertijd werkte aan tweewielers via zijn eigen bedrijf, Bond Aircraft & Engineering Co. Deze ervaring maakte hem een logische keuze om een rol te spelen bij de ontwikkeling van de Bond-scooters.
De eerste scooters: Bond P1 en P2
In 1958 sprong Sharp’s in op de groeiende populariteit van scooters door een volledig Brits model te introduceren. De Bond P1 was voorzien van een 148cc-tweetaktmotor van Villiers, een innovatief buisframe en een glasvezel carrosserie. Met praktische details zoals een afsluitbaar kastje en een scharnierend duozadel om toegang te geven tot de brandstoftank, bood de scooter een combinatie van stijl en functionaliteit.
Kort daarna volgde de Bond P2, met een krachtigere 197cc-motor en vier versnellingen. Ondanks lof van de pers en een unieke technische opzet, zoals de SIBA-dynastart (een dynamo en startmotor in één), bleven de verkoopcijfers laag: slechts 943 P1’s en 940 P2’s werden verkocht.
De tweede generatie: Bond P3 en P4
In 1959 introduceerde Bond de P3 en P4, met verbeterde motoren, een steviger frame en een nieuw ontwerp waarbij het voorspatbord onderdeel was van de carrosserie. Deze scooters waren moderner en competitiever, maar Vespa en Lambretta hadden al een stevige grip op de markt. Ondanks grote reclamecampagnes en deelname aan prestigieuze rally’s, zoals de Isle of Man-rally, bleef succes uit.
Einde van een Tijdperk
In 1962 stopte Sharp’s Commercials de productie van scooters, waarmee een ambitieus hoofdstuk werd afgesloten. Hoewel Bond-scooters nooit het marktaandeel van Italiaanse rivalen bereikten, blijven ze een fascinerend voorbeeld van Britse innovatie en ondernemerschap in de naoorlogse periode.
Een tijdloze legende
Bond blijft een icoon in de geschiedenis van Britse voertuigen, geliefd bij verzamelaars en historici. Hun scooters en dwergauto’s herinneren ons aan een tijd waarin creativiteit en lef de drijvende krachten waren achter industriële vooruitgang.