Rumi: van Formichino tot Bol d’Or successen

©scooterworld.be – FR – Rumi-Formichino
©scooterworld.be – BR – Rumi-Formichino

Rumi startte in 1953 de productie van scooters en veroverde Europa met modellen als de Formichino. Lees meer over het succes van Rumi en de impact op de scooterindustrie in de jaren 50.

Rumi

Italië

1956

Donnino Rumi
maakte in Bergamo machines voor de textielindustrie maar tijdens de Tweede Wereldoorlog werden koperen gietstukken voor de Italiaanse marine geproduceerd.
Vanaf vanaf 1949 ging men zich op de productie van motorfietsen richten. Het waren typische tweetaktmodellen met liggende paralleltwins van 123 cc die waren ontwikkeld door Pietro Vassena maar al in 1950 door Luigi Salmaggi verbeterd werden.
Rumi zijn scooterproductie in 1953 met de ambitie om de populaire Lambretta en Vespa op de Europese markt te beconcurreren. Het eerste model, de Rumi Formichino – mier in het Italiaans – , werd vervaardigd uit gegoten aluminium, maar bleek te duur voor massaproductie. Daarom werd de goedkopere Formichino E geïntroduceerd, deze versie had een stalen buizenframe met stalen panelen en spatborden, wat het een steviger, maar betaalbaarder alternatief maakte.

In 1956 werd de Formichino gemoderniseerd met een tweedelig achterframe en een gereedschapsberging onder het zadel. Alle modellen waren uitgerust met een 125cc tweecilindermotor, die eerder in de motorfietsen van Rumi werd gebruikt, maar met een lager vermogen om de scooter toegankelijker te maken. Het model E vond niet veel aftrek, maar de originele Formichino kreeg veel meer aandacht, vooral in Frankrijk en Groot-Brittannië, waar het succes verder werd versterkt door de prestaties in de racerij. De overwinning van de Formichino in de prestigieuze Bol d’Or race drie keer achter elkaar zorgde voor veel media-aandacht.

Dit succes leidde tot de productie van de Bol d’Or versie, met dubbele carburateur, die sportievere rijders aantrok. Ondanks de groeiende populariteit van Rumi, werden de verkoopcijfers uiteindelijk overschaduwd door de opkomst van nieuwe modellen van Lambretta en Vespa in de vroege jaren ’60. Hierdoor verdween Rumi steeds meer uit het zicht van het grote publiek, en de productie werd in 1960 stopgezet.

Hoewel de productie stopte, bleef er veel interesse in Rumi scooters in het Verenigd Koninkrijk. Verkooppunten bleven nieuwe en gebruikte modellen aanbieden tot 1965, toen het gebrek aan onderdelen het moeilijk maakte om de verkoop voort te zetten. Tegenwoordig zijn er nog slechts ongeveer 60 Rumi’s bekend in Groot-Brittannië. In Belgie werd de Rumi verdeeld onder de naam Djinn Sarolea.