Ducati Cruiser: eerste Europese 4-takt scooter

©scooterworld.be - FL - Ducati-Cruiser1952-54
©scooterworld.be - RR - Ducati-Cruiser1952-54

Ducati Cruiser: van radiocomponenten naar de eerste Europese 4-takt scooter

Ducati Cruiser

Italië

1952 - 1954

Ducati scooter

De Società Scientifica Radio (SSR) werd in 1926 opgericht door de broers Bruno, Adriano en Marcello Ducati, als een onderzoeks- en engineeringbedrijf dat zich oorspronkelijk richtte op de ontwikkeling van radioapparatuur en elektronische componenten. De naam “Ducati” werd toen nog niet geassocieerd met motorfietsen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam de Italiaanse regering het bedrijf over en dwong Ducati om motorfietsen te gaan maken.

In januari 1952 waagde Ducati zich voor het eerst in de scootermarkt met de introductie van de Ducati Cruiser, een revolutionaire scooter voor die tijd. Het was de eerste 4-takt scooter die door een Europese fabrikant werd geproduceerd, wat het meteen bijzonder maakte. De Cruiser was uitgerust met een 175 cc OHV Ducati-motor en een automatische versnellingsbak, wat op zichzelf al een primeur was. De versnellingsbak gebruikte een hydraulische koppelomvormer en een kroonwiel/pignon-aandrijving naar het achterwiel. Ook was de Cruiser de eerste scooter met een elektrische starter, iets wat destijds zeldzaam was.

In die tijd gebruikten bijna alle motoren en auto’s en alsook de Ducati Cruiser 6V-elektronica. De voorvering van de scooter was voorzien van een hydraulische schokdemper en de achtervering was rubber gedempt voor meer comfort. De carrosserie was ontworpen door het beroemde designbedrijf Ghia.

Helaas was de Cruiser, ondanks al zijn innovaties, niet perfect. Het gewicht van 154 kg en de complexiteit van het ontwerp leidden tot prestatie- en betrouwbaarheidsproblemen. De motor produceerde aanvankelijk 12 pk, maar dit werd later teruggebracht naar 7,5 pk om te voldoen aan nieuwe regelgeving die de snelheid van scooters beperkte tot 80 km/u. Dit maakte de Cruiser niet alleen minder krachtig, maar zorgde ook voor een minder goede rijervaring.

De Ducati Cruiser was 50% duurder dan een Vespa of Lambretta, zodat na ongeveer 2000 exemplaren de productie in 1954 werd stopgezet. Vandaag de dag wordt de Cruiser echter gezien als een verzamelobject en is het een gewilde klassieker voor liefhebbers van vintage scooters.