Mors: Een historisch merk van scooters en motorfietsen

©scooterworld.be - FL - Mors1951-55
©scooterworld.be - RR - Mors1951-55

Mors is een naam die bij velen bekend staat als synoniem voor innovatie en vakmanschap. Hoewel het merk oorspronkelijk beroemd werd door zijn automobielen en elektrische apparaten, speelt het ook een rol in de geschiedenis van scooters en motorfietsen.

Mors

Frankrijk

1951-1956

Een start met scooters
In de vroege jaren 50 ontwikkelde Mors een scootermodel met 115 cc tweetaktmotor. De eerste ontwerpen waren afkomstig van Pierre Brissonnet, die al voor de Tweede Wereldoorlog aan deze scooters werkte. Vanaf 1949 perfectioneerde hij de modellen, waarna Mors in 1951 de productie overnam en onder de naam Mors Speed op de markt bracht.
in 1955 kwam een tweede model de Mors Paris – Nice met 125cc tweetakt motor op de markt getekend door Labourdette

Een korte, maar impactvolle periode
De Paris-Nice scooters van Mors waren voor hun tijd een technisch hoogstandje, maar de productie bleef beperkt. Eind 1955 besloot het bedrijf de productierechten van de scooters over te dragen aan Alcyon, waarna de productie in eind 1956 werd stopgezet. Mors richtte zich vervolgens weer volledig op de productie van elektrische apparaten.

e Een nieuwe invulling in de moderne tijd
Hoewel de scooter- en motorfietsproductie in 1955 werd beëindigd, leefde de naam Mors voort. In de jaren 80 werd het merk overgenomen door de Nederlander Gé Voortman. Toen hij in 1996 begon met de import van Chinese Chunlan-motorfietsen, koos hij ervoor deze onder de merknaam Mors op de markt te brengen. Dit bracht een stukje historie opnieuw tot leven, zij het met een moderne twist.