Triumph Werke Nürnberg, een Duits merkenimperium

©scooterworld.be - FL - TWN-Tessy1955-57
©scooterworld.be - RR - TWN-Tessy1955-57

Triumph Werke Nürnberg begon in 1886 als een fietsenfabrikant en groeide uit tot een toonaangevend merk in de motorfietsindustrie. Innovatie en vakmanschap stonden altijd centraal.

Triumph Werke Nürnberg

Duitsland

1955-57

Van Orial naar Triumph: een Duits-Britse relatie

Om verwarring met het Britse Triumph te voorkomen, werden de Duitse motorfietsen aanvankelijk onder de naam Orial geproduceerd. In de vroege jaren 1900 produceerde het merk motorfietsen in samenwerking met het Britse Triumph, waaronder de iconische 474cc eencilinder. Later ontwikkelden ze een reeks motoren, waaronder de legendarische “Knirps” tweetaktmotoren, die wereldwijd geliefd werden. In 1929 scheidde TWN zich van het Britse Triumph en veranderde de naam naar de bekende TWN.

Innovatie en groei

In de jaren ’30 begon TWN, onder leiding van het innovatieve werk van constructeur Otto Reitz, tweetaktmotoren te ontwikkelen die in verschillende maten van 48 cc tot 346 cc werden geleverd. Deze motoren legden de basis voor de motorfietsen en scooters die het merk in de jaren ’40 produceerde. Een opmerkelijke ontwikkeling was de Triumph Contessa-scooter getekend door Lepoix. In 1956 presenteerde TWN zijn tweede scooter de Tessy 125 cc  met een apart ontwerp dat de dolfijnenlijn noemt en met een horizontale eencilinder gekoeld met geforceerde lucht.

De Tessy Super van 143 cc (8 pk) die zich meteen onderscheidt van de 125 cc door zijn dubbele zadel, in plaats van twee motorzadels en zijn elektrische starter. Deze versie werd in 1957-58 in ongeveer 1.440 exemplaren geproduceerd In 1957 werd het merk overgenomen door Grundig, wat het einde betekende voor het iconische Triumph Werke Nürnberg als zelfstandige motorfiets- en fietsenfabrikant. Echter, de nalatenschap van Triumph, van motoren tot scooters, blijft voortleven als een belangrijk stuk Duitse motorfiets- en fietsindustriegeschiedenis.