Schweppe Pirol: zeldzame Duitse scooters uit 1949-54
![©scooterworld.be – FL – Schweppe Pirol1951 ©scooterworld.be – FL – Schweppe Pirol1951](https://www.scooterworld.be/wp-content/uploads/2025/01/IMG_0239-removebg-preview.jpg)
![©scooterworld.be – RR – Schweppe Pirol1951 ©scooterworld.be – RR – Schweppe Pirol1951](https://www.scooterworld.be/wp-content/uploads/2025/01/IMG_0245-removebg-preview-1.png)
Schweppe Pirol: zeldzame Duitse klassiekers met innovatief design.
Pirol
Duitsland
1951
Schweppe Mechanik produceerde scooters van 1949 tot 1954 in Dortmund. Een opvallend model was de Schweppe Pirol uit 1949, die was uitgerust met een 143cc ILO-motor met gescheiden 3-versnellingsbak. Dit model had ook een unieke ophanging met een torsiestaafvering, wat het een comfortabele en innovatieve scooter maakte voor die tijd.
In 1951 introduceerde Schweppe een nieuw model met een door Küchen ontworpen 200cc tweetaktmotor – destijds de zwaarste Europese scooter -, voorzien van een vierversnellingsbak van Baker en Polling en tevens met torsiestaafvering. Deze combinatie van technische verfijning en degelijke constructie maakte de Schweppe scooters behoorlijk duur zodat de productie beperkt bleef.
Vandaag de dag zijn deze scooters uiterst zeldzaam. Er zijn wereldwijd slechts twee Schweppe Mechanic Pirols met de 143cc ILO-motor bekend, en slechts twee Pirols met de 200cc motor. Dit maakt ze een gewilde schat voor verzamelaars van historische scooters en motorfietsen.
Ondanks hun innovatieve ontwerpen en solide bouw bleef de productieperiode van Schweppe scooters relatief kort. Hun unieke plaats in de geschiedenis van scooterontwikkeling maakt ze tot een bijzonder stukje erfgoed.