NSU Prima: iconische scooters met innovatie en kwaliteit

©scooterworld.be – FL – NSU-Prima
©scooterworld.be – RR – NSU-Prima

De NSU Prima V en III scooters, geïntroduceerd in de jaren 50, stonden bekend om hun betrouwbare motoren en technische innovaties, zoals elektrische start, kardan aandrijving en verbeterde vering voor extra comfort.

NSU Prima

Duitsland

1957

NSU werd opgericht in 1873 als fabrikant van breimachines, maar breidde uit naar motorfietsen en auto’s. De naam NSU komt van de plaats Neckarsulm in Duitsland, waar het bedrijf oorspronkelijk werd opgericht. In 1901 produceerde het merk zijn eerste motorfiets, en in 1905 volgde het eerste automodel.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde NSU vooral militair materieel, waaronder het beroemde Kettenkraftrad. Na de oorlog hervatte NSU de productie van motorfietsen en in 1947 kreeg het merk de licentie om Lambretta-scooters te maken. Aanvankelijk werden Italiaanse scooters aangepast, maar vanaf 1951 produceerde NSU deze volledig in Duitsland.

In 1955 liep het licentieverdrag tussen NSU en Innocenti af, waardoor NSU zijn eigen scooters mocht gaan exporteren. En zoals we van NSU kunnen verwachten, werden er enkele slimme technische verbeteringen doorgevoerd op het oorspronkelijke Innocenti-ontwerp. Zo kregen de veerarmen van de voornaaf twee veren, wat de stabiliteit verbeterde, en werd het standaard buizenstuur vervangen door een nieuw profiel waarin de bedrading netjes verborgen kon worden. Ook het zadel werd aangepast met een langere veerweg voor beter comfort, terwijl het gebruik van chroom de uitstraling van de scooter verfraaide. De Prima D, met deze aanpassingen, bleef tot 1960 in productie.

In 1957 werd een compleet nieuw model gepresenteerd: de Prima V (NSU Typ 28). Deze scooter was uitgerust met een 175cc motor die 9,5 pk leverde, niet extreem veel vermogen, maar wel betrouwbaar. Het grotere motorgedeelte dreef de grotere wielen aan via een kardan en de vier versnellingen werden met de voet bediend. De vering was nu hydraulisch gedempt en elektrisch starten werd mogelijk.

De productie liep tot 1963, waarna NSU zich meer richtte op motoren en auto’s. In 1969 werd NSU overgenomen door Volkswagen.