IWL – Pitty: Oost-Duitse IWL scooter met uniek ontwerp en geschiedenis

©scooterworld.be – FL – Pitty
©scooterworld.be – BR – Pitty

De IWL Pitty was een Oost-Duitse scooter, geproduceerd vanaf 1955. Met zijn opvallende ontwerp, robuuste bouw en MZ-motor bood hij een unieke rijervaring, ondanks enkele prestatiebeperkingen en comfortuitdagingen.

Pitty VEB

Duitsland

1955

Industriewerke Ludwigsfelde (IWL) was een belangrijke scooterfabrikant in de voormalige DDR, gevestigd in Ludwigsfelde, net ten zuiden van Berlijn.

Motor scooters waren extreem populair in Italië en in West-Duitsland na 1950. Zelfs in Oost-Duitsland was men zich bewust van deze trend. Scooters die in Italië of West-Duitsland werden geproduceerd, waren echter moeilijk of zelfs onmogelijk te verkrijgen in Oost-Duitsland. Eerder verwierpen de staat- en partijleiders het idee van de productie van Oost-Duitse motorscooters. Maar na de Opstand van 1953 besloten ze uiteindelijk om dit toch te ondersteunen.

In 1955 introduceerde het staatsbedrijf VEB Industriewerke Ludwigsfelde zijn eerste productiemodel, de Pitty, die voor 2.300 Mark werd verkocht. De Pitty had een innovatief ontwerp met leading link-voorvering en een hydraulisch gedempte achterbrugophanging, waarop de motor en versnellingsbak waren gemonteerd. Het voorsteven en vlakke vloerplaat lijken verdacht goed op de Bastert einspur auto (wellicht van het verdwenen prototype doch dit laatste is niet bewezen). In tegenstelling tot de populaire Italiaanse scooters, zoals Vespa, werd de motor bij de Pitty vóór het achterwiel geplaatst, wat resulteerde in een langere wielbasis en een stabielere wegligging.

Om de luchtgekoelde MZ-motor op de juiste temperatuur te houden, werd een koelventilator toegevoegd, wat echter het toch al bescheiden vermogen van 5 pk verder beperkte. Bovendien zorgde de grote kuip, voor extra gewicht. Met 139 kilogram was de Pitty relatief zwaar voor zijn klasse, wat de prestaties niet ten goede kwam. Hoewel IWL een topsnelheid van 70 km/u claimde, werd dit in de praktijk zelden gehaald.

Bij de introductie werd de Pitty getest door het Oost-Duitse tijdschrift Der deutsche Straßenverkehr, dat IWL van uitgebreide feedback voorzag. Ook klanten gaven kritiek op verschillende aspecten, zoals het harde tweepersoonszadel en het gebrek aan een stuurslot. De enige diefstalbeveiliging was een afsluitbare klep bij de benzinekraan, wat als onvoldoende werd beschouwd.

IWL nam de kritiek serieus en begon al snel met de ontwikkeling van een opvolger. Hierdoor bleef de Pitty slechts iets langer dan een jaar in productie. In die korte tijd werden in totaal 11.293 exemplaren geproduceerd. Ondanks zijn beperkingen was de Pitty een belangrijke stap in de ontwikkeling van Oost-Duitse scooters en legde het de basis voor latere modellen.