Maico: van fietsen naar motorfietsen en auto’s
Maico begon met de productie van lichte motorfietsen en groeide uit tot een iconisch merk in de motorcrosswereld. Ondanks financiële tegenslagen blijft Maico’s nalatenschap voortleven in de motorsportgeschiedenis.
Maico
Duitsland
1951-56
Maico begon met de productie van motorfietsen met ILO- en Sachs-motoren van 98cc en 123cc. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verhuisde het bedrijf naar Pfäffingen, waar het onderdelen voor de Luftwaffe produceerde. Ondanks de oorlogsomstandigheden bleef Maico innoveren, en na de oorlog was het een van de eerste Duitse bedrijven die toestemming kreeg om motorfietsen te ontwikkelen en produceren, wat het merk een aanzienlijke voorsprong op de concurrentie gaf.
Maico Mobil: de “auto op twee wielen”
Maico produceerde naast motorfietsen ook de Maico Mobil, een scooterachtige toermotorfiets die werd gemaakt tussen 1950 en 1958. De Mobil, bedoeld als een “auto op twee wielen”, had carrosseriedelen die de aandrijflijn omsloten en de rijders beschermden tegen de elementen. Het had een stalen frame met aluminium panelen, een grote voorkuip met een doorzichtige ruit en een dashboard met de belangrijkste bedieningselementen. De brandstoftank zat verborgen onder het dashboard.
Achterop waren er zijtassen en ruimte voor een reservewiel. De Mobil had een 150 cc eencilinder tweetaktmotor, die werd bediend via een drieversnellingsbak met draai-greep. In 1952 werd de motor vergroot naar 175 cc en in 1955 kwam er een optionele 200 cc versie, waarbij de draaigreep werd vervangen door een vierversnellingsbak met een hiel-en-teen schakelpedaal.
De overname van Champion en de focus op motorfietsen
In 1955 nam Maico de firma Champion over, waarmee het probeerde voet aan de grond te krijgen in de automarkt. Tussen 1955 en 1957 produceerde het merk auto’s, maar het succes bleef uit. Maico besloot zich weer volledig te richten op motorfietsen, wat leidde tot een periode van bloei in de jaren zestig.
De Maico M250B en succes in de militaire markt
Tussen 1960 en 1966 leverde Maico 10.000 militaire Maico M250B BW motoren aan de Duitse Bundeswehr en Bundesgrenzschutz, wat het merk verder verstevigde tot een betrouwbare speler in de motorfietsindustrie.
Hoewel Maico uiteindelijk zijn fabrieken sloot en verschillende pogingen tot herstel niet succesvol waren, blijft het merk een belangrijk onderdeel van de Duitse motorhistorie. De innovatieve motorfietsen en de Maico M250B zullen herinnerd worden als voorbeelden van de vooruitstrevende technieken die het merk kenmerkten, en Maico blijft een favoriet onder verzamelaars van vintage motorfietsen en scooters.