Faka: Duitse historische scooters van 1953 tot 1956
FAKA: een kort maar krachtig merk uit Duitsland, is een van die vergeten namen in de wereld van oldtimer-scooters. Ondanks de relatief korte productieperiode van slechts drie jaar (1953-1956), heeft het merk een belangrijke rol gespeeld in de vroege ontwikkeling van scooters met een bijzonder design en technische innovaties.
FAKA
Duitsland
1953 - 1956
Fahrzeugfabrik Kannenberg
FAKA was het product van Fahrzeugfabrik Kannenberg, een fabriek gevestigd in Salzgitter-Bad, Duitsland.
Het bedrijf richtte zich op de productie van scooters en motorfietsen, maar werd vooral bekend door zijn bijzonder ontworpen scooters.
Ontwerpen en innovaties
In 1953 nam de Faka-fabriek in Salzgitter-Bad (Duitsland) de productie van de Walba-scooter over, nadat Dr Walter Baibachewski in de financiële problemen kwam.
De eerste FAKA scooters waren dan ook “Re-badged Walba’s”
De zeer aantrekkelijke scooters hadden een ongebruikelijke achterophangingssysteem waarbij de motor naar beneden bewoog wanneer het wiel omhoog ging, wat resulteerde in verbeterde handling en rijcomfort. De FAKA Commodore werd aangedreven door een JLO 192cc tweetaktmotor die een gezonde 9,5 pk leverde en een topsnelheid van meer dan 90 km/u bereikte, en had tevens hydraulische remmen.
De FAKA-scooters werden geproduceerd tussen 1953 en 1956. Ze waren uitgerust met ILO-motoren, een merk dat bekend stond om zijn betrouwbaarheid en efficiëntie. De scooters waren volledig omsloten, wat betekende dat ze minder kwetsbaar waren voor weersomstandigheden en gemakkelijker te onderhouden waren in vergelijking met sommige andere open scooters van die tijd.
Het ontwerp: Louis Lepoix
Wat de FAKA-scooters extra bijzonder maakt, is het space-aged ontwerp met een erzatz jet-luchtinlaat onder het zadel. Beide de FAKA- en Walba-scooters werden ontworpen door de beroemde industriële ontwerper Louis Lepoix, die veel invloed had op de vormgeving van motorvoertuigen in die tijd. Lepoix was bekend om zijn functionele, maar esthetisch aantrekkelijke ontwerpen, die zowel technische innovatie als visuele aantrekkingskracht combineerden. Dit gaf de FAKA-scooters niet alleen een technologische voorsprong, maar ook een verfijnde uitstraling die hen onderscheidde van andere scooters op de markt.
Het vermogen en specificaties
De FAKA-scooters werden aangeboden met motoren van verschillende capaciteiten: 147, 174 en 197 cc. Deze motoren waren ontworpen door het bedrijf ILO, een van de bekendste motorleveranciers in de jaren 1950. Deze motoren gaven de FAKA-scooters degelijke prestaties, waarbij ze meer vermogen boden dan de meeste standaard scooters van die tijd. Dit maakte de scooters ideaal voor zowel stadsverkeer als lange ritten over het platteland.
Einde van een Tijdperk
De productie van de FAKA-scooters eindigde in 1956, waarschijnlijk door financiële moeilijkheden of het niet kunnen bijbenen van de concurrentie. Ondanks de korte productieperiode heeft FAKA zich wel weten te vestigen als een merk dat bijzondere en functionele scooters produceerde, die in de verzamelwereld vandaag de dag nog steeds gewaardeerd worden. Tot op heden zijn nog 17 FAKA scooters bekend.