Bastert: fietsen, bromfietsen, motorfietsen en scooters
![©scooterworld.be - FL - Bastert1944-55 ©scooterworld.be - FL - Bastert1944-55](https://www.scooterworld.be/wp-content/uploads/2025/01/©scootermuseum.be-FL-Bastert.jpeg)
![©scooterworld.be - RR - Bastert1944-55 ©scooterworld.be - RR - Bastert1944-55](https://www.scooterworld.be/wp-content/uploads/2025/01/©scootermuseum.be-RR-Bastert.jpeg)
Bastert is een historisch Duits merk dat zich oorspronkelijk richtte op de productie van fietsen en bromfietsen, maar later ook motorfietsen en scooters introduceerde. Het bedrijf, oorspronkelijk Bastert-Werke, werd opgericht in 1914 door Gustav Bastert in Bielefeld-Heepen als een reparatiewerkplaats voor fietsen en naaimachines. Het bedrijf breidde zich al snel uit naar het produceren van wielen en frames, wat de basis legde voor hun latere succes in de motorfietsenindustrie.
Bastert
Duitsland
1944-55
De eerste motorfietsen van Bastert
In 1934 verhuisde Bastert naar een groter pand en begon met de productie van motorfietsen. Deze motorfietsen waren van 100 tot 250 cc en maakten gebruik van inbouwmotoren van merken als ILO en Sachs. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Bastert echter ook betrokken bij de productie van wapens, zoals veel andere Duitse bedrijven in die tijd.
Bastert en de scooter: de Bastert-Einspurauto
Na de oorlog besloot Bastert zich te richten op een ander voertuigtype: de scooter. Het bedrijf introduceerde de “Bastert-Einspurauto” – de auto op 2 wielen of rijdend op één spoor –, en die werd gepromoot als alternatief voor de auto, vooral gericht op klanten die anders misschien een kleine auto zouden kopen. Het ontwerp was innovatief, met de hulp van de bekende industrieel ontwerper Louis Lepoix.
Innovaties en ontwerpen
De Bastert-Einspurauto was bijzonder vanwege zijn constructie van aluminium plaatwerk. De scooter was uitgerust met een uniek “zetel”-ontwerp, waarbij slechts één persoon op de stoel kon zitten, maar er was een verborgen tweede zadel aan de achterkant voor een passagier. Daarnaast waren er opvallende kenmerken zoals uitklapbare richtingaanwijzers, een versnellingsindicator met lampjes op het dashboard, en verlichting onder de motorkap, wat de scooter verder onderscheidde van andere voertuigen uit die tijd. Als aandrijving werden 175 cc en 200 cc ILO motoren ingebouwd.
Het einde van Bastert: 1955
Ondanks de innovatieve kenmerken van de Bastert-Einspurauto, worstelde het bedrijf financieel. Het prototype van de scooter werd waarschijnlijk gestolen, echter was de IWL Pitty duidelijk gebaseerd op de Bastert. Met een oplage van slechts 1200 scooters hadden ze het financieel niet gemakkelijk maar na de scooters was het bedrijf succesvol in de populair wordende kunststofindustrie. In 1955 verdween het merk van de markt, maar de Bastert-Einspurauto blijft een bijzonder voertuig uit de jaren ’50, vooral voor verzamelaars van klassieke scooters en motorfietsen. Tot op heden zijn er nog 18 exemplaren bekend.
De erfenis van Bastert
Hoewel Bastert slechts enkele jaren actief was in de scooterindustrie, heeft het merk een blijvende indruk achtergelaten met zijn innovatieve ontwerpen en unieke benadering van de scooterproductie. De Bastert-Einspurauto wordt tegenwoordig beschouwd als een zeldzaam verzamelobject, en het merk blijft een fascinerend onderdeel van de Duitse motorhistorie.