Salsbury-Roller: Innovation in den Jahren 1930-1949


In 1935 begon de Amerikaan E. Foster Salisbury met het bouwen van scooters onder de naam Motor Glide. Al snel, in 1936, veranderde de naam naar Salsbury. Het idee voor de scooter ontstond toen Salisbury de beroemde pilote Amelia Earhart op een Motoped-scooter uit 1916 naar een hangar zag rijden. Dit inspireerde hem om een robuust en innovatief voertuig te ontwikkelen voor het snelverkeer in de stad.
Salsbury Model 85
Vereinigte Staaten
1947
De Amerikaan E. Foster Salisbury bouwde zijn eerste scooters onder de naam Motor Glide in 1935. De naam veranderde echter al in 1936 in Salsbury. Het idee voor zijn scooter ontstond toen hij de beroemde pilote Amelia Earhart op een Motoped-scooter uit 1916 naar een hangar zag rijden.
Innovatie in de Salsbury scooters
De Salsbury-scooters waren uitgerust met een 100cc Johnson-zijklepmotor, die werd gekoeld met geforceerde lucht. Ze introduceerden de baanbrekende “Salsbury Self Shifting Transmission”, een automatische transmissie die de scooter een concurrentievoordeel gaf.
Salsbury’s oorlogsinspanningen en overname
Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Salsbury windtunnels voor straaljagers, een ervaring die leidde tot een overname door AVION Inc., die haar naam onmiddellijk wijzigde in Salsbury Motors Inc. Na de oorlog, in 1946, werd het bedrijf eigendom van het vliegtuigconcern Northrop.
Dankzij de opgedane ervaring met windtunnels werd in 1949 de Serie 85 ontwikkeld, voorzien van een krachtige 318 cc-motor.
Die Super-Scooter Model 85, ook wel de “Imperial Rocket Scooter” genoemd, was ontworpen om autogebruikers aan te moedigen een scooter te overwegen. In plaats van een twistgas, werd de 85 gepresenteerd als “het meest volledig automatische voertuig ooit,” met een voetbediende rem en gas, zonder schakelen. Het had een innovatief ontwerp met eenzijdige voor- en achtervorken en dubbele veerspiralen voor de voorvering. Met zijn lange, lage en gestroomlijnde vorm leek de Salsbury 85 futuristisch, bijna als iets uit een sci-fi film.
Het einde van de Salsbury productie
Toen in 1949 de meeste Amerikanen in staat waren om een auto te kopen, daalde de vraag naar scooters drastisch, en eindigde de productie van Salsbury-scooters. Ondanks hun korte productieperiode van minder dan 1000 exemplaren blijft het merk een invloedrijke speler in de geschiedenis van Amerikaanse scooters en een icoon voor scooterverzamelaars en liefhebbers van vintage voertuigen.