Scootavia: luxuriöse und innovative Scooter von André Morin


Scootavia, opgericht door André Morin, produceerde luxe en innovatieve scooters tussen 1949 en 1954. Met aerodynamisch design en luchtvaarttechnologie zijn deze zeldzame modellen gewilde verzamelobjecten.
Scootavia Serie 3
Frankreich
1954
Scootavia was een merk van luxueuze en innovatieve scooters dat tussen 1949 en 1954 werd geproduceerd. Het merk werd opgericht door André Morin, een luchtvaartingenieur die geïnspireerd werd door de aerodynamica en techniek van de luchtvaartindustrie. Scootavia-scooters (scoot + avia) waren uitzonderlijk geavanceerd voor hun tijd, met motoren zoals de AMC 175cc viertaktmotor en een uitrusting die vaak werd vergeleken met luxe auto’s.
Scootavia-scooters waren ontworpen met de nadruk op luxe en prestaties, waarbij innovatieve materialen zoals magnesium en Alpax werden gebruikt, materialen die vaak in de luchtvaart worden toegepast. De eerste modellen, uitgerust met 125cc Ydral-motoren, werden in 1949 gepresenteerd. Het waren ambachtelijke scooters, elk met een unieke uitstraling. Klanten kregen bovendien de optie om de scooter in een krat aan te kopen voor zelfassemblage, vergelijkbaar met een Ikea-scooter.
Technisch hadden de scooters echter tekortkomingen: de uitlaat liep door het Alpax-chassis zonder geluidsdemping en de ventilator had geen luchtgeleiding, wat leidde tot oververhitting van de motor. Korte bochten waren problematisch omdat het voorwiel tegen het voorspatbord schuurde, en het achterwiel had geen vering. In 1952 volgde een verbetering met de nieuwe geventileerde AMC 175cc-motor en achterwielvering. Het achtersteven werd gestroomlijnder, maar een nadeel van deze serie 2 was de moeilijk hanteerbare voetschakeling van de versnellingen.
Eind 1953 werd de serie 3 geïntroduceerd, die een dynamischer uiterlijk had en een aangepast voorspatbord, zodat kortere bochten gemakkelijker genomen konden worden. In samenwerking met M. Petigat werd de productie voortgezet tot 1954, met naar schatting 140 geproduceerde exemplaren. Vandaag de dag zijn er nog minder dan 20 exemplaren bekend, waardoor de Scootavia een iconisch en uiterst zeldzaam verzamelobject is.