Minerva scooters en bromfietsen: een stukje Belgische mobiliteitsgeschiedenis
Minerva, opgericht in 1897, was een Belgisch merk dat motorfietsen, fietsen en auto’s produceerde. Het merk werd wereldwijd geprezen om zijn innovatieve techniek en blijft iconisch in de autogeschiedenis.
Minerva
België
1953
Minerva was in het begin van de 20e eeuw een Belgisch motor-, fiets- en automerk. Het werd opgericht in 1897.
Oprichter Sylvain de Jong (1868-1928) werd geboren in Amsterdam (Nederland) en verhuisde naar Antwerpen (België) waar hij in 1895 samen met zijn twee broers Henri en Jacques en met drie Antwerpse handelaars fietsen begon te maken onder de naam “Mercury Cycle Co”. In 1897 begon Sylvain zijn eigen bedrijf (S. de Jong & Co), en de merknaam werd Minerva. De naam kwam van de Romeinse godin Minerva, de godin van de wijsheid en de kunsten.
Innovatieve motorfietsen
Reeds in 1902 werden de motoren krachtiger, met eencilinders die al snel 211 cc en meer bereikten, en later zelfs V-twins tot 855 cc en 8 pk. Deze technologie werd wereldwijd geroemd, met motorblokken die in meer dan honderd andere merken werden gebruikt. Zelfs onder de naam “Romania” vonden ze hun weg naar andere toepassingen om patentbeperkingen te omzeilen.
Een nieuwe start in de jaren 1950
Midden de jaren vijftig bouwde Minerva een tijdje scooters in licentie van MV Agusta, met een 150cc MV Agusta CGT motor maar eigen Belgisch koetswerk. Het bedrijf probeerde ook nog met scootauto’s in de markt te blijven, maar kon uiteindelijk toch niet overeind blijven.
Minerva’s erfgoed
De scooters en bromfietsen uit deze periode getuigen van Minerva’s veelzijdigheid en het streven om te blijven vernieuwen, zelfs in moeilijke tijden. Vandaag worden ze beschouwd als unieke stukken uit de Belgische mobiliteitsgeschiedenis, geliefd bij verzamelaars, tot op heden zijn er maar een paar scooters meer bekend.