Gillet: Frans erfgoed ook geproduceerd in België.

©scooterworld.be - FL - Gillet1947
©scooterworld.be - FL - Gillet1947

Bernardet: Frans erfgoed van scooters ook geproduceerd in België.

Gillet

België

1947

Voorgeschiedenis
Naast FN en Saroléa was Gillet een van de drie belangrijkste motorfietsproducenten in België, die allemaal gevestigd waren in de regio rond de stad Herstal. Deze stad had zich gevestigd als een bloeiend centrum voor de productie van munitie, en deze technologie voor hoog precisiewerk bleek zich eind 19e eeuw ook goed te lenen voor de productie van verbrandingsmotoren. FN en Saroléa waren al zo’n twintig jaar actief voordat Désiré Gillet en zijn zoon Léon in 1919 S A des Ateliers Gillet oprichtten, waarbij ze ‘Herstal’ aan de bedrijfsnaam toevoegden om zich te onderscheiden van het Franse concern René Gillet. Gillet Herstal was een fabrikant van motorfietsen en automobielen, gevestigd in Herstal, België. Hun motorfietsen werden geproduceerd van 1919 tot 1959. In de late jaren twintig vervaardigde Gillet Herstal ook een driewielige auto, uitgerust met een motorfiets motoren.

Motorfietsen
Oprichter Léon Gillet had al voor de Eerste Wereldoorlog plannen om motorfietsen te bouwen. De eerste motoren, ontworpen door Fernand Laguesse, waren 3pk tweetaktmotoren. In 1920 kwam er een model met een MAG-V-twin en later een 1000cc-versie. In 1922 ontwikkelde Laguesse een 350cc-model met een roterende inlaat, dat bekend werd als de “Tour du Monde”, na een lange reis van twee motorrijders.
In 1926 werd Armand Laguesse, Fernands broer, ingehuurd om viertaktmotoren te ontwikkelen. Dit resulteerde in de Gillet Super Sport, die succesvol was in de motorsport. In 1927 stapte Fernand uit het bedrijf, waarna hij zijn eigen merk begon. Gillet breidde in die tijd uit naar Frankrijk en begon ook motormodellen onder de naam Géco-Herstal.
Na de oorlog produceerde Gillet een breed assortiment motorfietsen, maar de grote variëteit leidde tot financiële problemen.
Badge-engineering
Vanaf 1955 ging het snel achteruit met de Belgische motorindustrie. Gillet wisselde modellen uit met FN en Saroléa. Ook Franse Bernardet-scooters, waarvan Gillet in eerste instantie alleen dealer was, werden door Gillet verbeterd en in eigen huis geproduceerd. Net zoals bij FN werden bij Gillet Royal Nord-bromfietsen geproduceerd, die van een eigen tanklogo werden voorzien. De eigen modellenlijn werd drastisch ingekrompen. Overigens had Gillet al in 1931 een omgekeerde vorm van badge-engineering toegepast met Royal Nord. De eerste motorfietsjes van dit merk waren eigenlijk Gillet-modellen, maar dan met een ander tanklogo.